Parodontologija

Paradontopatija predstavlja bolest desni, kosti, cementa i ligamenata koji okruzuj zub. Obolenje ima nekoliko stadijuma. Pocinje krvarenjem desni, zatim stvaranjem dzepova, povlacenjem desni, pomeranjem zuba,klacenjem i na kraju njihovim ispadanjem. Bolest traje godinama i obicno prolazi bez bolova pa se iz tih razloga pacijenti javljaju kasno za pomoc. Glavni uzrocnik paradontopatije je zubni plak, udnosno bakterije i mikroorganizmi koji ga nastanjuju.

Oni svojim toksinima izazivaju infekciju desni i kosti, kost se topi, desni se povlace, stvaraju se dzepovi u koje se jos lakse skupljaju bakterije pa bolest ulazi u zacarani krug zbog koga neminovno vremenom dolazi do gubitka zuba ukoliko se pacijent ne obrati za pomoc strucnom licu. Pored bakterija znacajnu ulogu u razvoju bolesti imaju i nasledni faktori kao sto su raspored zuba i kvalitet desni i okolne kosti… Lose zubne nadoknakde, plombe, krunice i proteze imaju znacajan uticaj na stvaranje povoljnih uslova za napredovanje bolesti. Osnov lecenja je uklanjanje paradontalnog dzepa.

Metode nihovog uklanjanja su hirurske i nehirurske u zavisnosti od stadijuma u kome se bolest nalazi. U svakodnevnoj upotrebi su i kostani implantati takozvana vestacka kost. Pacijenti jako dobro i lako podnose ove bezbolne hiruske intervencije, a rezultati su vidljivi vec posle par dana.

Da bi se postignuti rezultati odrzali, neophodna je redovna saradnje izmedju pacijenta i stomatologa. Lekar motivise pacijenta i obucava ga pravilnoj tehnici pranja zuba, jer bez savrsenog odrzavanja oralne higijene postignute rezultate nije moguce dugorocno odrzati. Redovne kontrole, uklanjanje zubnog kamenca i mekih naslaga znacajni su za izlecenje.